Call for Papers – FdE – January-June 2017, v. 15, n. 22 – Arts for change: promoting interdisciplinary artistic experiences in higher education / Artes para el cambio: promoviendo experiencias artísticas interdisciplinares en educación superior

Arts for change: promoting interdisciplinary artistic experiences in higher education

 Santiago Pérez-Aldeguer (Ed.). (University of Zaragoza, Spain)

 

Since 21st century has brought profound global changes and consequently new challenges in higher education, UNESCO has emphasized the social responsibility of higher education as promoter, among other issues, of interdisciplinarity, holistic education, critical thinking, active citizenship and intercultural dialogue. Under these principles, the Journal Foro de Educación invites you to propose a manuscript for a special issue on how artistic experiences in different knowledge areas (e.g. Music and Maths) can be the driving forces of change towards the improvement of teaching-learning processes in higher education. We encourage articles with empirical data or theoretical grounding for the field of arts and interdisciplinary learning in higher education. Topics may include, but are not limited to:

• What does education through the arts provide for students, teachers, society and the arts, as well?

• What happens to students’ motivation and achievement when the different fields of knowledge are approached from arts?

• How does the arts as an interdisciplinary approach enrich students’ and teachers experience and creativity?

• What challenges are students’ and teachers’ faced through interdisciplinary arts education and how can we work to resolve them?

• In what ways can technology contribute to an interdisciplinary arts education experience in higher education?


Artes para el cambio: promoviendo experiencias artísticas interdisciplinares en educación superior

 

Dado que el siglo 21 ha traído profundos cambios a nivel global y en consecuencia, nuevos retos en Educación Superior, la UNESCO ha enfatizado la responsabilidad social de la educación superior como promotora, entre otros aspectos, de la interdisciplinariedad, la educación holística, el pensamiento crítico, la ciudadanía activa y el diálogo intercultural. Bajo estos principios, la Revista Foro de Educación te invita a proponer un manuscrito para un monográfico sobre cómo las experiencias artísticas en diferentes áreas de conocimiento (p. ej. Música y Matemáticas) pueden impulsar el cambio hacia la mejora de los procesos de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Animamos al envío de artículos con datos empíricos o fundamentación teórica en el campo de las artes y el aprendizaje interdisciplinar en la educación superior. Los temas pueden incluir, pero no están limitados a: 

• ¿Qué ofrece la educación a través de las artes a los estudiantes, docentes, sociedad, y a las artes en sí?

• ¿Qué ocurre con la motivación y el rendimiento de los estudiantes cuando los diferentes campos de conocimiento se abordan desde las artes?

• ¿De qué forma las artes, desde un enfoque interdisciplinar, enriquecen la experiencia y creatividad de estudiantes y profesores?

• ¿A qué retos se enfrentan estudiantes y docentes a través de la educación artística interdisciplinar y cómo podemos trabajar para resolverlos?

• ¿De qué manera puede contribuir la tecnología a una experiencia artística interdisciplinar en la educación superior?