Call for Papers – FdE – v. 16, n. 24, January-June 2018 – Philosophy of Education: Contemporary Critical Issues / Filosofía de la Educación: temáticas críticas contemporáneas

Philosophy of Education: Contemporary Critical Issues

Guest Editor: Alexandre Anselmo Guilherme (Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul. Brazil)

 

 “There is no room, in the constitution of this needed discipline, for an identification of the act of studying, of learning, of knowing, of teaching, with pure entertainment – learn as a kind of toy or game, without rules or with lax ones. Nor again must it be identified with insipid, uninteresting, boring busywork. The act of studying, teaching, learning, knowing, is difficult, and specially, it is demanding, but is pleasant… It is so crucial, then, that educands discover and sense the joy that steeps it, that is part of it, and that is ever ready to fill the hearts of all who surrender to it” (Paulo Freire. The Pedagogy of Hope).

Where does philosophy of education take us? In the social, political and cultural turmoil of the present age, it can be argued that our social imagination might confined, and our political subverted. In response to this, some philosophers of education have strived to reveal many ideologies at work in modern myths such as the orders of educational progression, of equality of opportunity, and of the power of measurement. But is there something beyond what Paul Ricoeur called the “desert of criticism” (Ricoeur. The Symbolism of Evil)? How helpful and effective have these criticisms of our modern age been? This special issue aims to bring together international scholars in philosophy of education to consider the significance of philosophy of education to international contemporary debates across educational theory and practice.  

 

Filosofía de la Educación: temáticas críticas contemporáneas

“No hay espacio, en las construcción de esta necesaria disciplina, para la identificación del acto de estudiar, de leer, de conocer, de enseñar, con el puro entretenimiento –aprender como una forma de juguete o de juego, sin reglas o con unas que sean laxas. No debería ser identificado de nuevo con un pesado trabajo insípido, sin interés y aburrido. El acto de estudiar, enseñar, aprender, conocer, es difícil, y específicamente es exigente, pero es un placer… Es de un calado tal que cuando los educadores descubren y sienten el disfrute sobre el que reposa, que es parte de él, están listos para llenar los corazones de todos lo que le rodean” (Paulo Freire. The Pedagogy of Hope)

¿A dónde nos lleva la filosofía de la educación? En medio de la agitación social, política y cultural de la era presente, se puede argumentar que nuestra imaginación social podría ser confinada y nuestra política subvertida. En respuesta esto, algunos filósofos de la educación han luchado por revelar muchas de las ideologías que están articuladas en los mitos modernos, como es el caso de los órdenes del progreso educativo, la igualdad de oportunidades y el poder de la medición. Pero, ¿Hay algo más allá de lo que Paul Ricoeur llamó “el desierto del criticismo” (Ricoeur. The Symbilism of Evil)? Qué tanto han sido de ayuda y efectivos estos criticismos en nuestra era moderna? Este número especial propone reunir a estudiosos de la filosofía de la educación para considerar el significado de la filosofía de la educación en los debates contemporáneos internacionales sobre la teoría y la práctica de la educación.

Deadline: 10/12/2016