Education, Society and Elites Guest Editors: Committee of coordinator for the Congress “Society, Education and Elites“ (University of Deusto, May 2017)
In the second half of the 20th century, the impact of neoliberal policies on education brought about the re-organisation of processes which kept elites in their privileged positions. In line with Bourdieu’s research conducted since the 1980s, the concepts of habitus and capital culture are shown as highly valuable aspects that link individuals to cultural and national macro-structures also enable us to understand the way in which they are reproduced through the actions of the individuals themselves. This special issue will highlight the continuities of the training of elites from a longue durée perspective. The adaptation processes carried out within the educational spaces that generated and reproduced elites will serve as a primary focus for the theoretical approach. Moreover, the Digital Era shows a context in which elites struggle for their own education spaces in the midst of a pedagogical imaginary profoundly influenced by the education meta-narrative contained in liquid modernity (Bauman) or hypermodernity (Lipovetsky) since the turn of the century.
Educación, Sociedad y Élites Las políticas neoliberales de la segunda mitad del siglo XX, con una importante repercusión a nivel educativo, han supuesto una reestructuración de los procesos mediante los cuales las élites se perpetúan en su posición de privilegio. Siguiendo a Bourdieu en sus investigaciones desde los años ochenta, los conceptos de habitus y de capital cultural se presentan como elementos de gran valor que relacionan a los individuos con las macro-estructuras culturales y nacionales, al tiempo que permiten entender el modo en que ellas se reproducen en el individuo en acción. Este monográfico presenta una perspectiva longue durée que permite poner énfasis en las continuidades de la formación de élites. Los procesos de adaptación que los espacios educativos generadores y reproductores de élites han realizado son, por tanto, un elemento que centrarán los trabajos de fundamento teórico. Asimismo, la era digital presenta un contexto en el que las élites luchan por espacios educativo propios en medio de un imaginario pedagógico fuertemente influenciado por la crisis del metarrelato educativo que incorpora la modernidad líquida (Bauman) o hipermodernidad (Lipovetsky) de finales del siglo XX y principios del siglo XXI.
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