Schooling and standardized international assesment Guest editor: Felicitas Acosta (Universidad Nacional de General Sarmiento, Argentina) While the phenomenon of standardized international assessments dates back to the first third of the twentieth century, those assessments have had a great impact on educational systems around the world in the last forty years. During the end of the twentieth century and the beginning of the twenty-first, international assessments became more widespread and systematic, and their influential on education policy increased. The year 2018, precisely, witnesses the seventieth anniversary of the creation of the Organization for European Economic Cooperation (1948), precursor of the Organization for Economic Cooperation and Development, which has direct impact on the development of standardized international assessment through the Program for International Student Assessment (PISA). The aim of this special issue is to consider different studies of the relationship between standardized assessments and schooling in the postwar period mostly from a comparative historical and epistemological perspective. The articles will refer to different scales of the phenomenon studied (local, national, regional, global) with an emphasis on the processes of circulation, reception, appropriation, and translation of the discourses and practices associated with standardized international assessments. The articles will also be the premise for reflections on the objects, environments, and surfaces, both old and new, on which international assessment acts: the relationship between PISA reports and public departments of education, the tests’ new orientations (PISA for babies, PISA for development, PISA for schools), the different agencies and styles of assessment (PISA, PIRLS, TERCE), and so forth.
Escolarización y evaluación internacional estandarizada En los últimos 40 años los sistemas educativos han sido atravesados a nivel mundial por el desarrollo de las evaluaciones internacionales estandarizadas. Este no fue un fenómeno nuevo, puesto que es posible rastrear evaluaciones de este tipo en el primer tercio del siglo XX. Sin embargo, en la última parte de ese siglo y la primera de este, la extensión creciente, la sistematicidad y el carácter modelador de las evaluaciones internacionales parecieran ser las nuevas caras del fenómeno. Precisamente, en el año 2018 se celebra el 70 aniversario de la creación de la Organización Europea para la cooperación económica (1948) antecesora de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE), de clara incidencia en el desarrollo de la evaluación internacional estandarizada a través del Programa Internacional para la Evaluación de Estudiantes o Informe PISA (por sus siglas en inglés). El objetivo de este monográfico es reunir estudios sobre la relación entre evaluaciones estandarizadas y escolarización en el período posterior a la posguerra. Se privilegiará una perspectiva histórico comparada y de reflexión epistemológica acerca de dicha relación. Los artículos podrán referir a distintas escalas del fenómeno bajo estudio (local, nacional, regional, global) con énfasis en la mirada sobre los procesos de circulación, recepción, apropiación y traducción en torno de discursos y prácticas asociadas a las evaluaciones internacionales estandarizadas. También podrán abrirse a reflexiones que den cuenta de viejos y nuevos objetos, ámbitos y superficies sobre los que se extiende la evaluación internacionalizada: la relación entre Informes PISA y Ministerios de Educación, las nuevas orientaciones de las pruebas (PISA for babies, PISA for developement, PISA for schools), la competencia entre distintas agencias y estilos de evaluación (PISA, PIRLS, TERCE), entre otros.
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