Call for Papers – FdE – v. 17, n. 27, July-December 2019 – Ethnographic perspectives to teaching and learning in multilingual contexts / Perspectivas etnográficas a la enseñanza y aprendizaje en contextos multilingües

Ethnographic perspectives to teaching and learning in multilingual contexts

Guest editor: Ana María Relaño Pastor (University of Castilla-La Mancha, Spain)

 

This special issue addresses the study of multilingual education in formal and informal contexts from different ethnographic perspectives.  The central axis is the ontological, methodological and epistemological role of ethnography to study bi-multilingual practices in formal and informal teaching and learning contexts.

Although the ethnographic perspective in education has been emphasized from different disciplines such as the linguistic anthropology of education (Wortham, 2003, 2008), linguistic ethnography (Creese & Copland, 2015), critical sociolinguistic ethnography (Heller & Martin-Jones, 2001; Heller, 2006, 2012; Martín Rojo, 2010) and language socialization (Garrett & Baquedano, 2002; García Sánchez, 2014), there is still the need to problematize and deal with the challenges involved in doing ethnography in multilingual teaching and learning contexts.

Similarly, even if the central role of ethnography as an interpretivist view of linguistic practices in multilingual contexts has been addressed in recent publications (Gardner & Martin-Jones, 2012; Codó & Relaño-Pastor, forthcoming), it is still necessary to establish a dialogue among different ethnographic perspectives in these contexts. That is, if, as Heller (2008) points out, ethnographies of bilingualism are very much needed “to tell a story” that would illuminate the social processes of inequality, social categorization and  unequal access to material resources, it is also essential to establish a dialogue with different ethnographically-oriented studies from different disciplines to understand the relationship between language policies, language ideologies, dominant discourses about bi-multilingualism and situated communicative practices, being all interconnected with wider social processes such as the commodification of English as a global language (Park & Wee, 2012) or neoliberalism as ideology and practice (Piller & Cho, 2013) that would reconfigure individuals’ belonging to multilingual communities.

The U.S. context would be central given the prolific development of ethnographic research in multilingual educational contexts. Similarly, this special issue also includes linguistic ethnographies in European contexts as well as from Guatemala and Argentina.

  • Deadline for receiving the articles: June 10, 2018

 

Perspectivas etnográficas a la enseñanza y aprendizaje en contextos multilingües

 

Este monográfico aborda el estudio de la educación multilingüe en contextos formales e informales desde distintas perspectivas etnográficas. El eje central es el papel ontológico, metodológico y epistemológico de la etnografía para abordar el estudio de las prácticas bi-multilingües en contextos formales e informales de enseñanza y aprendizaje. Si bien la perspectiva etnográfica en el ámbito educativo ha sido enfatizada desde distintas disciplinas como la antropología lingüística de la educación (Wortham, 2003, 2008), la etnografía lingüística (Creese & Copland, 2015), la sociolingüística etnográfica crítica (Heller & Martin-Jones, 2001; Heller, 2006, 2012; Martín Rojo, 2010) y la socialización lingüística (Garrett & Baquedano, 2002; García Sánchez, 2014), existe todavía la necesidad de problematizar y abordar los retos y desafíos que presenta hacer etnografía educativa en distintos contextos multilingües de enseñanza y aprendizaje.

Asimismo, si bien el papel central de la etnografía como una perspectiva y mirada interpretativa de las prácticas lingüísticas en contextos multilingües ha sido abordado recientemente (Gardner & Martin-Jones, 2012; Codó & Relaño-Pastor, forthcoming), existe todavía la necesidad de establecer un diálogo entre las distintas perspectivas etnográficas en estos contextos. Es decir, si como afirma Heller (2008) las etnografías del bilingüismo son necesarias para “contar una historia” que ilumine procesos sociales de desigualdad,  categorización social y acceso desigual a los recursos materiales, también se hace necesario poner en diálogo distintos estudios cuya perspectiva etnográfica, anclada en distintas disciplinas, ayude a entender la relación entre las políticas e ideologías lingüísticas, los discursos dominantes sobre el bi-multilingüismo y las prácticas comunicativas situadas, todo ello sin perder de vista su relación con procesos sociales más amplios como la mercantilización del inglés como lengua global (Park & Wee, 2012) o el neoliberalismo como ideología y práctica que configura la pertenencia o no del individuo a las comunidad multilingüe.

El contexto estadounidense será un punto de referencia importante en este monográfico dado el prolífico desarrollo de la investigación etnográfica en contextos educativos multilingües. Asimismo, el monográfico incluye estudios de etnografía lingüística en el ámbito europeo, Guatemala y Argentina.

  • Deadline for receiving the articles: 10 de Junio de 2018

 

References

Copland, F., & Creese, A. (2015). Linguistic ethnography: Collecting, analysing and presenting data. Sage.

Codó Eva & Relaño Pastor Ana María. Researching Multilingual Education: Ethnographic Perspectives. In Siry, C. & R. Fernández (Eds.) Methodologies for Research on Teaching and Learning. Luxembourg: Sense Publishers (Bold Visions in Education Research Series).

Gardner & M. Martin-Jones (Eds.), Mulltilingualism, Discourse and Ethnography (pp. 24–33). London: Routledge.

Heller,M. (2006). Linguistic Minorities and Modernity: A Sociolinguistic Ethnography (2nd ed.). London: Continuum.

Heller, M. (2008). Doing ethnography. In L. Wei & M. Moyer (Eds.), The Blackwell Guide to Research Methods in Bilingualism and Multilingualism (pp. 249–262). Oxford: Blackwell.

Heller,M. (2011). Paths to Post-Nationalism: A Critical Ethnography of Language and Identity. Oxford: Oxford University Press.

Heller, M. (2012) Rethinking sociolinguistic ethnography: From Community to identity to process and practice. In S. Gardner & M. Martin-Jones (Eds.), Mulltilingualism, Discourse and Ethnography (pp. 24–33). London: Routledge.

Heller,M., & Martin-Jones, M. (Eds.). (2001). Voices of Authority: Education and Linguistic Difference. Westport, CT: Abblex.

Martín Rojo, L. (2010). Constructing Inequality in Multilingual Classrooms. Berlin: Mouton de Gruyter.

Park, J. & Wee, L. (2012). Markets of English: Linguistic capital and language policy in a globalizing world. London & New York: Routledge

Piller, I. & Cho, J. (2013). Neoliberalism and language policy. Language in Society, 42(1), 23-44.

Unamuno, V. (2016). Tres reflexiones del sur. [http://www.edisoportal.org/en-voz-alta/1239-virginia-unamuno-kaschapava]

Wortham, S., & Rymes, B. R. (2003). Linguistic anthropology of education. In Encyclopedia of language and education, Volume 3, Discourse and Education, edited by M. Martin-Jones, A.M. de Mejía and N. Hornberger (New York: Springer), pages 93-103.

Wortham, S. (2008). Linguistic anthropology of education. Annual Review of Anthropology, 37 (1), 37-51.