Sustainable development and curriculum. Promoting education sustainability Mª Ángeles Murga-Menoyo (Ed.). (Cátedra Unesco de Educación Ambiental y Desarrollo Sostenible – UNED. España/Spain)
Once the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014) has concluded, it can be stated that the challenge of sustainability continues to be one of the urgent tasks that educators and pedagogues still do not face efficiently. The calls from UNESCO to professors and educational institutions do not stop, however they do not receive a convincing or majority response. Without denying the long path still ahead, it is necessary to acknowledge the notable increment in the last years of the research, good practices and workgroups that have been showing different lines of attention. Among them, the one that has as objective to integrate the principles and values of sustainable development within the teaching goals of the teaching projects of the courses. From this perspective, the education for sustainable development is conceived as a transversal curricular axis of preferred attention. Adopting this point of view demands from the professors, independent of their subject or intervention level, that they promote intentionally the active commitment of all their students with the respect and care for the life community, ecologic integrity, social and financial justice, democracy, non violence and peace. The four are axial principles of the Earth Charter, the reference text in sustainability. And, to achieve it, professors should include as an objective of their professional practice the teaching of a type of thinking which is systemic-critic, relational and anticipatory, capable of foreseeing future scenarios, together with the values and attitudes that support the necessary behaviors for sustainable development. All of this must be performed in the framework of a perception of education as a whole, and of the human being responsible for it. After the challenge is intellectually assumed by the teachers, the difficulty resides in how to do it, determining the educational contents and procedures that enable this complex teaching process, and how to choose successfully the most adequate to the disciplinary and institutional context, without forgetting the educational level of intervention –from children’s education to university education- and the profile of the students. All this headed towards the acquisition of competences in sustainability by the students. Following these directives, the journal Foro de Educación opens this call for papers directed to all the authors of scientific and research works which could have place in the exposed topic. Desarrollo sostenible y curriculum. Promoviendo la sostenibilización de la educación
Finalizada la Década de Naciones Unidas por la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005-2014) cabe afirmar que el desafío de la sostenibilidad sigue siendo uno de los retos urgentes que educadores y pedagogos no acaban de afrontar con eficacia. Los llamamientos de Unesco a profesores e instituciones educativas no cesan, a pesar de no recibir una respuesta ni mayoritaria ni contundente. Pero, sin negar el largo camino aún por recorrer, hay que reconocer el notable incremento en los últimos años de las investigaciones, buenas prácticas y grupos de trabajo que han ido decantando diferentes líneas de atención. Entre ellas, la que tiene como finalidad integrar los principios y valores del desarrollo sostenible entre las metas formativas de los proyectos docentes de las asignaturas. Desde esta perspectiva, la educación para el desarrollo sostenible se concibe como un eje curricular transversal de atención preferente. Adoptar este enfoque exige a los profesores, sea cual fuere su materia o su nivel de actuación, promover intencionalmente el compromiso activo de todos sus estudiantes con el cuidado y respeto por la comunidad de vida, la integridad ecológica, la justicia social y económica, la democracia, no violencia y paz. Los cuatro, principios axiales de la Carta de la Tierra, texto de referencia de la sostenibilidad. Y, para lograrlo, dar cabida como meta de su práctica profesional a la formación de un tipo de pensamiento sistémico-crítico, relacional y anticipatorio, capaz de prever escenarios de futuro, junto a los valores y actitudes que sustentan los comportamientos necesarios para el desarrollo sostenible. Todo ello en una concepción integral de la educación, y del ser humano que la protagoniza. Asumido intelectualmente el reto por los docentes, la dificultad a vencer es cómo hacerlo, qué contenidos educativos o qué procedimientos facilitan este complejo proceso formativo y de qué manera elegir con acierto los más adecuados al contexto disciplinar e institucional, sin olvidar el nivel educativo de actuación -desde la educación infantil a los estudios universitarios- y el perfil de los estudiantes. Todo ello encaminado a la adquisición por los alumnos y alumnas de competencias en sostenibilidad. Siguiendo estas premisas, la revista Foro de Educación lanza un “call for paper” dirigido a todos los autores de trabajos científicos o de investigación, que pudieran tener cabida en la línea anteriormente expuesta.
|