Call for Papers – FdE – 2016, v. 14, n. 20 – Citizenship Education: Meaning and Experiences / Educación para la Ciudadanía: Significado y Experiencias

Citizenship Education: Meaning and Experiences

Francisco Javier Ramos Pardo (Ed.). (Universidad de Castilla-La Mancha. España/Spain)

 

Many education systems are reviewing the model of citizenship education that they have been developing lately. Furthermore, its practices and ways of claiming citizenship are being analyzed to find answers to the features and challenges of the XXI century.

Events such as globalization and multiculturalism are phenomena increasingly rooted in our societies. They are generating changing social scenarios under different unprecedented demands. These new realities promote emerging social practices that should be the object of analysis and reflection in order to understand their implications for social and cultural development of modern societies. We are witnessing a new social framework in which people as a group increasingly take on the challenge of being actors in their own lives, displaying their commitment to build a more just world through participation. Motivated by this purpose, an awareness to make the most of the social and cultural achievement is appreciated, as support to build a shared social project suitable for current requirements.

In this context, the concept of citizenship is being revised and it has started to receive a series of adjectives (active, global, digital, transformative, critical, participatory...) attempting to deepen the sense that citizen practice has in our days. A good example of this is the emergence of a social demand inspired by the creation of the right conditions for the exercise of citizenship, a matter which education systems are challenged to face so as to train in citizenship as a path to further deepening and extension of democracy. In this regard, it is expected that new research and practices of citizenship education are being conceived.

Therefore, this special issue arises under the title: "Citizenship Education: meaning and experiences." It is a special issue aimed to update the meaning of citizenship education in our societies as a reference point for the study of the various policies on such concern promoted by national and supranational institutions. It also attempts to provide an overview of those lines of research related to this subject as well as practical experiences of citizenship education both inside and outside schools.

 

Educación para la Ciudadanía: Significado y Experiencias

Muchos sistemas educativos están revisando el modelo de educación para la ciudadanía que venían desarrollando, así como sus prácticas y formas de reivindicar la ciudadanía, para buscar fórmulas que respondan a las características y los desafíos del siglo XXI. Fenómenos como la Globalización y la multiculturalidad, características cada vez más enraizadas en nuestras sociedades, están generando escenarios sociales cambiantes sometidos a exigencias de muy diverso tipo, hasta el momento novedosas. Estas realidades promueven prácticas sociales emergentes que deben ser objeto de análisis y reflexión con el fin de entender sus implicaciones para el desarrollo social y cultural de las sociedades actuales. Asistimos a un nuevo marco social en el que cada vez más las personas como colectividad asumen el reto de ser protagonistas de sus vidas, desplegando su compromiso en la construcción de un mundo más justo a través de la participación. Motivados por este fin, se aprecia una toma de conciencia por aprovechar los logros sociales y culturales alcanzados, como sustento para construir un proyecto social compartido ajustado a las exigencias actuales.

En este contexto, el concepto de ciudadanía está siendo sometido a diferentes revisiones y empieza a recibir distintos adjetivos (activa, global, digital, transformadora, crítica, participativa,...) que intentan profundizar en el sentido que el ejercicio ciudadano tiene en nuestro días. Un buen ejemplo de ello es la emergencia de una demanda social inspirada en la creación de condiciones para el ejercicio de la ciudadanía, aspecto en el que los sistemas educativos son interpelados para formar en ciudadanía como camino hacia una mayor profundización y extensión de la democracia. En este sentido, es previsible que nuevas líneas de investigación y nuevas prácticas de educación para la ciudadanía se estén poniendo en marcha.

Por todo ello, se plantea un monográfico bajo el título: “Educación para la ciudadanía: significado y experiencias”. Se trata de un número especial que persigue poner al día el sentido de la educación para la ciudadanía en nuestras sociedades como punto de referencia para el estudio de las distintas políticas promovidas por organismos nacionales y supranacionales que se ocupan de ella. Asimismo, se intenta ofrecer una panorámica sobre aquellas líneas de investigación relacionadas con la temática así como de experiencias prácticas de educación para la ciudadanía tanto dentro como fuera de los centros educativos.