Higher education across Europe: contemporary missions for historical institutions Tamar Groves (University of Extremadura, Spain) & Ana Cuevas Badallo (University of Salamanca, Spain) (Eds.) The university, as a centre for generating knowledge and teaching, has expanded greatly since the mid of the 20th century. We have now more universities in more countries with more students, more subjects of study, and more elaborated organizational structures, than ever before. In addition, the complex combination of neoliberal economy, globalization and the emergence of the knowledge society has not undermined its position, but on the contrary, has positioned it at the forefront of efforts to solve every kind of social problem. Universities are expected to develop the economy, contribute to social integration, foment cultural diversity, defend human rights, guarantee regional development and protect the environment, among many other goals. In the European context the Bolonga process (1999) and the Lisbon Strategy (2000) manifest clearly how higher education is harnessed to stimulate economic growth and foment a shared identity in an attempt to convert Europe into a significant global actor. This special issue titled: Higher education across Europe: contemporary missions for historical institutions invites contributions looking at how universities have been adapting to the rapid changes of contemporary society from the mid 20th century to the present. The postindustrial economic logic, the vast increase of information in society and the augmenting interconnectedness across the globe present a real challenge to universities’ missions. We thus especially welcome research that explores how higher education systems tackle these challenges and how it affects their missions as generators of knowledge and providers of education, reflecting on their role in society.
Enseñanza superior en Europa: objetivos contemporáneos para instituciones históricas La universidad, como centro de generación de conocimiento y de docencia, se ha expandido en una gran medida desde mediados del siglo XX. Ahora existen más universidades en más países con un mayor número de estudiantes, materias y organigramas más elaborados que nunca. Además, la compleja combinación entre la economía neoliberal, la globalización y el surgimiento de la sociedad del conocimiento no ha debilitado su posición, sino que, al contrario, la ha situado a la vanguardia de los esfuerzos para resolver cualquier tipo de problema social. Entre otras metas, se espera que las universidades desarrollen la economía, contribuyan a la integración social, fomenten la diversidad cultural, defiendan los derechos humanos, garanticen el desarrollo regional y protejan el medio ambiente. En el contexto europeo, el Proceso de Bolonia (1999) y la Estrategia de Lisboa (2000) claramente manifiestan cómo se intenta movilizar a la educación superior para estimular el crecimiento económico y fomentar una identidad compartida en un intento de convertir a Europa en un actor global significativo. Este número especial titulado Enseñanza superior en Europa: objetivos contemporáneos para instituciones históricas acoge contribuciones que recojan cómo las universidades se han ido adaptando a los rápidos cambios de la sociedad contemporánea, desde mediados del siglo XX hasta el presente. La lógica económica postindustrial, el amplio aumento de información en la sociedad y la creciente interdependencia en todo el mundo plantean un auténtico desafío para la identidad y el funcionamiento de las universidades. De este modo, damos particularmente la bienvenida a las investigaciones que analicen cómo los sistemas de educación superior afrontan dichos desafíos y cómo afectan a sus objetivos como lugares de generación de conocimiento e impartición de enseñanzas, con reflexiones sobre su función en la sociedad.
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